Over het
project

Met Talent for Teaching kunnen leerlingen uit de derde graad secundair proeven van het leven voor de klas. Ze worden begeleid en hun inzet wordt beloond. Een mooi opstapje naar de leerkrachtenopleiding. Want lestalent kan niet vroeg genoeg ontdekt en gestimuleerd worden.

Waarom Talent for Teaching?

Met het unieke project Talent for Teaching willen de Koning Boudewijnstichting en het Onderwijscentrum Brussel leerlingen van de derde graad secundair goesting doen krijgen in lesgeven en leekrachten hun passie voor lesgeven laten delen.

Samen zorgen we voor meer leerkrachten en een meer diverse leerkrachtenkamer.

FAQ

Algemeen
Wie kan meedoen?

Talent for Teaching is er voor scholen in Brussel of Vlaanderen. Het project wil leerlingen uit de derde graad secundair laten proeven van het leven voor de klas.
Ben je een leerkracht, schoolleider, leerlingenbegeleider of zorgcoördinator uit de derde graad? Dan kan je een aanvraag indienen om mee te doen.
Alle informatie vind je op deze website en in het draaiboek op de downloadpagina.

Waarom is Talent for Teaching anders in Brussel dan in Vlaanderen?

In Vlaanderen wordt Talent for Teaching ondersteund door de Koning Boudewijnstichting, in Brussel door het Onderwijscentrum Brussel.
Beide organisaties zetten samen hun schouders onder het project, maar leggen hier en daar ook andere accenten. Dat zorgt ervoor dat het project wat anders is in Brussel dan in Vlaanderen. Maar de grote lijnen zijn dezelfde!

Hoe kwam Talent for Teaching tot stand?

Talent for Teaching ontstond mede vanuit de werkgroep “leerlingen worden leerkracht” (#LLNwLKR), een uitloper van het project BXL ZKT LKR van het Onderwijscentrum Brussel (OCB).
OCB en de Koning Boudewijnstichting sloegen nadien de handen in mekaar om een proefproject uit te rollen.
Talent for Teaching zou er niet gekomen zijn zonder het enthousiasme van de directies, leerkrachten, leerlingen, … van drie pilootscholen.
Zij waren proefkonijn, klankbord en partner, zij gaven het project zoals het er nu uitziet mee vorm, namen de tijd voor allerlei gesprekken en vragenlijsten.

Leerkracht
Hoe kan ik me kandidaat stellen?

Hoe je je kandidaat kan stellen, verschilt.
Ligt je school in Vlaanderen, dan dien je een subsidiedossier in bij de Koning Boudewijnstichting.
Ligt je school in Brussel, dan contacteer je het Onderwijscentrum Brussel of je vaste onderwijsondersteuner.
De linken naar de juiste website vind je op deze pagina.
Alle informatie vind je ook in het draaiboek.

Moet ik alles alleen doen of is er ondersteuning?

Meedoen aan Talent for Teaching is een fijne ervaring, maar vraagt wel een inspanning. Je bundelt daarom best de krachten met enthousiaste collega’s.
Het draaiboek voor Talent for Teaching zet je op weg. In het startpakket vind je enkele kant-en-klare modules om je leerlingen voor te bereiden.
Scholen in Brussel kunnen rekenen op hun onderwijsondersteuner.

Leerlingen kiezen om mee te doen, hoe pak ik dat aan?

Laat je verrassen door je leerlingen. Soms hebben leerlingen van wie je dat op het eerste gezicht niet zou verwachten toch de juiste talenten om een schitterende leerkracht te worden.
Het is daarom belangrijk dat je peilt naar de motivatie van alle leerlingen die graag mee zouden doen.
Durf out-of-the-box denken als je de leerlingen selecteert.

Leerling
Ik wil graag meedoen, maar hoe kan ik mijn leerkracht overtuigen?

Als je echt graag meedoet, spreek je best zelf je leerkracht aan. Breng deze website onder de aandacht van je leerkracht. Op de downloadpagina vind je nog materiaal dat je misschien kan gebruiken.
Vind je het moeilijk je leerkracht aan te spreken? Je kan een berichtje sturen vanop deze website. Makkelijk, niet?

Waarom zou ik meedoen met Talent for Teaching?

Het korte antwoord? Omdat het een super ervaring is! Dat zeggen in elk geval de leerlingen die het al probeerden.
Het is ook een manier om te weten te komen of leerkracht worden iets voor jou zou zijn. Een unieke kans dus. En je inzet wordt beloond.

Die begeleiding, wat houdt die in?

Hoe je precies begeleid wordt, dat bepalen de leerkrachten die het proces vorm geven.
Ze zullen je tips geven over hoe je je voor een klas moet gedragen. Of hoe je je kan voorbereiden op het lesgeven.
Het is niet de bedoeling dat je een soort leerkrachtenopleiding volgt, enkel dat je wat basis meekrijgt.
Ook als je een les of een deel van een les gegeven hebt, kan de feedback van je leerkrachten heel waardevol zijn.

Andere vragen? stel ze!